Yes! Eindelijk is het me gelukt om de QOM te pakken op dat viaduct. Meteen die avond bericht Strava me, dat ik de QOM alweer kwijt ben. Ik klik op de link en ontdek dat de bewuste dame mijn QOM heeft verbeterd met een gemiddelde snelheid van maar liefst tachtig kilometer per uur. Dat moet een beste rit geweest zijn. Even doorklikken maakt duidelijk dat ze bij de naburige sportschool haar Strava heeft gebruikt en vervolgens in de auto naar huis gereden is, zonder de app uit schakelen. Kan gebeuren. Ik ‘flag’ haar rit door via het moersleuteltje in menu naar ‘melden’ te gaan en geef aan dat de rit ‘in een voertuig’ was. Zij zal van Strava een bericht ontvangen dat ze haar rit even moet inkorten en ik heb mijn zuurverdiende QOM weer terug.
Een QOM onderhouden in de buurt van een sportschool blijkt behoorlijk wat werk, want behalve meerdere meldingen van deze dame – op een bepaald moment wist ik gewoon haar sportschoolschema- zijn er blijkbaar hele volksstammen, die met hun Strava nog ingeschakeld in een auto rondkarren. Onlangs kreeg ik echter een melding dat ik deze QOM kwijt was aan een vrouw die dat met een zeer respectabele bijna vijftig per uur had gered. Doorklikken naar haar rit liet zien dat ze op meerdere viaducten succesvol sprintjes had getrokken. Jammer van de QOM, maar ergens was ik wel opgelucht dat zij nu de verantwoordelijkheid van het flaggen van al die autoritjes van me kon overnemen: ‘With great power comes great responsibility’.

Het is jammer van het spelletje dat Strava-segmenten vervuild raken met foute registraties. Strava stuurt de o-jee-meldingen ook in de hoop dat de QOM- of KOM-houders even controleren of er geen onregelmatigheden zijn. Als ik alleen al uit nieuwsgierigheid doorklik naar de rit in kwestie, zie ik in de meeste gevallen, dat ik op reguliere wijze ben onttroond. Een enkele keer tref ik een situatie aan, waarbij ik mijn linkerwenkbrauw optrek.
Een top vijf:
1. De autorit
Meestal betreft dit een nalatigheid: vergeten Strava uit te zetten na een activiteit. Zo’n rit is herkenbaar aan een gedeelte met normale fietssnelheid, gevolgd door een flink traject met snelheden tussen de vijftig en honderddertig kilometer per uur. In dat laatste traject staan dan ook louter kroontjes. Flaggen van zo’n rit geeft de persoon in kwestie een melding met het verzoek het autodeel eraf te knippen. Een heel enkele keer is de gehele rit met de auto. Hoe je dit per ongeluk kunt doen is me niet helemaal duidelijk.
2. De transgender
Een mannennaam, een mannenfoto, maar ereplaatsen in het vrouwenklassement inclusief QOMs. Op de een of andere manier staat het geslacht van deze persoon bij Strava te boek als ‘vrouw’. Ik heb bij een kennis meegemaakt dat het een fout of hack van Strava was: al zijn ritten waren spontaan van geslacht veranderd. Enig heen en weer mailen met de helpdesk heeft dat probleem uiteindelijk opgelost. Er schijnen ook mannen te zijn, die expres hun geslacht op ‘vrouw’ zetten om zo hun digitale prijzenkast wat meer gevuld te laten lijken. Als het segment binnen fietsafstand is flag ik zo’n man meestal niet. Het schenkt, zoals Manon ook al beschrijft, veel meer voldoening om zo’n QOM gewoon terug te pakken zodat een dergelijke man digitaal ‘gechickt’ wordt.
3. De rit van een fietsvriend
Deze situaties zijn lastig te herkennen, maar minstens zo irritant als de transgender. Mijn QOM lijkt dan afgepakt door een vrouw, maar in werkelijkheid heeft zij al dan niet per ongeluk een mannenrit geüpload, waardoor de QOM feitelijk naar een man is gegaan. Als stellen apparatuur delen kan dit gemakkelijk per ongeluk gebeuren: de vrouw hangt de Garmin van de man aan de pc omdat zij er een rit mee gereden heeft en Garmin Connect laadt spontaan alle ritten uit het geheugen in haar profiel. Zulke ritten zijn op Strava te herkennen aan het feit dat ze een automatisch gegenereerde titel hebben, het steevast een groepsrit is, waarbij haar man altijd een van de deelnemers is en de man en de vrouw alle segmenten in exact dezelfde tijd hebben volbracht.
4. Het slechte GPS-signaal
Deze onregelmatigheid is eigenlijk altijd per ongeluk. Zulke ritten zijn te herkennen aan het feit dat de afgelegde route opeens een aantal airmiles lijkt te hebben. Het slechte stuk kan vaak relatief gemakkelijk worden geknipt. Lastiger is het als het maar een kleine afwijking betreft, maar wel op een cruciaal moment. Dit gebeurt vaak op zeer korte segmenten. Een KOM of QOM halen op een dergelijk segmentje heeft daarom meer weg van een loterij dan van een sportieve prestatie.
5. De doelbewuste hack
Het is moeilijk te bewijzen, maar een heel enkele keer stinkt een Stravarit ernaar: vals spel. Het is zeer wel mogelijk een rit eerst met een app of tool te bewerken, voordat deze op Strava geplaatst wordt, zodat segmenten in kortere tijd lijken afgelegd of de gemiddelde snelheid hoger. Tijdens de rit aan een motor gaan hangen, simpelweg de auto nemen of de Garmin het viaduct op gooien, zijn natuurlijk ook mogelijkheden om te zorgen dat die KOM of QOM wordt gescoord. Ik ga geen tijd steken in het uitzoeken of flaggen van dergelijke ritten. Stravasporters, die op zo’n manier aan hun digitale eremetaal komen zijn waarschijnlijk dezelfde types als die doodleuk hun medaille van de Marathon van Rotterdam ophalen, nadat ze een stuk hebben afgesneden.
‘With great power comes great responsibility’ is een citaat uit de Spider Man strips en bijbehorende films, maar is waarschijnlijk al eerder in de geschiedenis gebezigd om aan te geven hoe het beschikken over macht verantwoordelijkheden met zich meebrengt.
© ingefietst.nl
Hoi Roef,
Persoonlijk heb ik met een velomobiel aanzienlijk minder moeite dan met een elektrisch ondersteunde fiets. De velomobiel is in principe een fiets zonder hulpmiddelen. Strava maakt geen onderscheid in stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen, dus ook die klassementen zitten door elkaar. Wat mij betreft mag de velomobiel dus meedoen.
Een E-bike, scooter, crossbrommer of paard(!) hoort wat mij betreft niet thuis in de klassementen van fietsers. Maar goed, het blijft een spelletje. Wie wil winnen met valsspelen (zie punt 5) zal zich niet laten tegenhouden..
Groetjes,
Inge
LikeLike
En wat vind je als deze ritten met een velomobiel zijn gereden? Wel op eigen kracht maar met een andere fiets. Er zijn tal van racefietsers die velomobielen flaggen voor deelname aan het klassement. Heel soms gebeurt dat zelfs bij mij, ondanks dat ik geen enkele KOM in mijn bezit heb, gunnen ze me blijkbaar de lol niet eens dat ik mee mag doen in het algemeen klassement. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, want die optie staat niet in jou top vijf. Al zijn er ook een stuk minder vrouwen dan mannen die een velomobiel rijden.
LikeLike