Ik heb het gewoon gedáán!

De mountainbike had ik ook in de auto geladen voor het geval ik het écht niet zou durven, maar in principe moest het gewoon gaan gebeuren vandaag: mijn eerste wedstrijdje op een veldfiets. De laagdrempelige competitie van de GOW leek mij daarvoor prima geschikt. De eerste wedstrijd van deze competitie stond gepland op het parcours van ETP-Zutphen.

Na een eerste verkennende ronde was ik nog niet helemaal overtuigd van mijn eigen plan. Terwijl ik al snel verdwaald was in de kluwen bochten, waardoor het parcours veel weg had van een doolhof uit een puzzelboek, werd ik links en rechts ingehaald door inrijdende heren uit de masterscategorie, die ongetwijfeld vonden dat ik enorm in de weg reed. Toch was het parcours in principe voor mij te doen op de veldfiets. Ik kon alle tafelbergjes zonder problemen nemen, kombochten rijden zonder te ontsporen, het stukje pumptrack en het tunneltje waren wel leuk en ook de trap, waar ik bij mijn eerste rondjes inrijden nog niet bij kon door een ambulance, leek me te doen. Er was één bultje met een rottig stukje mul zand, dat niet echt soepel ging doordat de aanloop nogal bochtig was, maar de rest zou ik met mijn huidige skills moeten kunnen hebben.

Tijdens de wedstrijd van de masters twijfelde ik toch even of ik niet alsnog op de mountainbike zou gaan, aangezien het parcours zich daar prima voor leende en een significant deel van deze heren ook op de mountainbike was gestart. Naar alle waarschijnlijkheid zou ik op die fiets sneller rond durven en hoger kunnen eindigen in het klassement. Mijn voornaamste doelstelling was vandaag echter niet een zo hoog mogelijke klassering. Mijn doel was een cyclocrossdebuut op een echte veldfiets.

img_5307
“…waardoor het parcours veel weg had van een doolhof uit een puzzelboek…”

Een beetje gespannen wachtte ik op het moment dat de iets meer dan twintig dames van start mochten. Ik herinnerde me de hectiek van vorig jaar, toen ik aan twee crossen van de GOW heb deelgenomen op de mountainbike. Meteen na de start echter was het me duidelijk dat ik gelukkig ook op de veldfiets niet hoefde te vrezen voor alle gedeelten waarbij ‘hard rechtdoor fietsen’ de voornaamste vaardigheid was; ik kon hen redelijk goed bijhouden. Ik legde het helaas echt af wanneer het aankwam op handigheid op die crosser en dat leverde soms bijzondere situaties op. Zo knalde ik een rijtje dames voorbij door op een schuin stuk gras de hoger gelegen route te nemen, waarna ik nogal knullig met mijn hoofd een dikke tak in het struikgewas raakte. Hierdoor kon ik in de hierop volgende bocht weer achter het treintje aansluiten. Vervolgens voelde het alsof ik met landbouwverkeer voor me onderweg was naar mijn werk: ik bleef maar loeren om er langs te kunnen, want van mij mocht het echt sneller, maar wegens de smalle paadjes van het parcours was passeren behoorlijk lastig. Als ik dan eindelijk een dame voorbij gestoken was op een recht stuk, kwam ze in de eerstvolgende bocht gewoon weer binnendoor.

Ik had mijn zojuist geoefende technieken in dit parcours meteen nodig. Men was hier de afgelopen weken druk geweest met de aanleg van een heuse trap en dit betekende, dat ik het afspringen, opspringen en de trap zelf meteen in praktijk kon brengen. Ik was echter benieuwd naar hetgeen ik met dat oefenen niet had weten te simuleren: hoe doe ik dit soort dingen met een hartslag op maximaal? De eerste keer afstappen ging niet zoals ingestudeerd, terwijl dat juist de vaardigheid was, die ik het eerst onder de knie leek te hebben van de drie. Ik leek totaal vergeten hoe ik mijn been over het zadel kon zwaaien en in plaats daarvan sprong ik van mijn fiets zoals ik er eigenlijk op zou moeten springen. Kortsluiting. De trap zelf ging prima, ik kon redelijk soepel naar boven rennen, mijn fiets enigszins galant tillend. Bovenaan verraste ik mezelf met het gemak waarmee ik weer op mijn fiets sprong. Een wedstrijdje als dit motiveert me blijkbaar tot net dat beetje extra, dat ik op de mountainbike ook ervaar als ik met onbekenden rijd.

img_5314
Actiefoto! (Fotocredits Frans de Wit)

Na een ronde of twee op tempo gingen ook die vele bochten steeds beter. Ik kon eindelijk een paar dames passeren en vervolgens definitief achter me laten. Het klassement was niet van belang, zo had ik mezelf wijsgemaakt, maar mijn competitieve ‘ik’ wilde beslist geen laatste worden. Dat deel van mezelf maakte er net zo hard een wedstrijd van door alles na te jagen wat ik nog voor me zag fietsen. Dat moest en zou ook allemaal ingehaald, voordat ik uit de wedstrijd zou worden genomen, aangezien de nieuwelingenwedstrijd inmiddels de dameskoers had ingelopen. Dat lukte. Zonder brokken gemaakt te hebben en een boel ervaring rijker kwam ik behoorlijk tevreden over de finish. Ik had mijn eerste wedstrijd op een cyclocrosser gereden.

Ik had op dat moment geen idee van mijn eindklassering. Geen laatste, maar ook zeker geen top tien, wat me vorig jaar beide keren op de mountainbike wel gelukt was. Als ik bedenk hoeveel het al beter ging op die crosser na die paar ronden in Zutphen, dan is er nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering. Ik moet nog beter sturen, vooral het afstappen moet sneller en ik moet wat brutaler passeren, om maar een paar dingen te noemen en daar ga ik de komende weken gewoon mee aan de slag. Vooralsnog ben ik trots op mezelf dat ik die veilige mountainbike in de auto heb laten staan en die onzekere crosser heb durven pakken. Ik heb het gewoon gedáán!

© ingefietst.nl

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Jean schreef:

    Hallo Inge, ik heb met veel plezier je verhalen gelezen, met name die over de cyclocross. Ga binnenkort zelf mijn eerste wedstrijdje doen bij de masters. Tot nu toe fietste ik in de winter mijn rondjes op de wielerbaan, iets wat ik jou ook van harte aanbeveel als (nieuwe?) uitdaging. Met groet, Jean

    Like

    1. ingefietst schreef:

      Dag Jean,
      Leuk om te lezen dat je ook enthousiast bent om competitief te gaan veldrijden. Ik wens je veel succes en vooral plezier tijdens de wedstrijden!
      Inge

      Like

Ik nodig je uit om te reageren:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s